>

→→ Search This Blog ←←

Saturday, October 04, 2014

9 Jenis Makanan Tidak Boleh Di Ambil Sebelum Tidur

9 Jenis Makanan Tidak Boleh Di Ambil Sebelum Tidur
=============================================

Lazimnya kebiasaan kita mudah mengambil minuman atau makanan ringan sebelum tidur. Namun tanpa kita sedar, keadaan ini sebenarnya memberikan kesan yang buruk ke atas tubuh badan. Berikut adalah senarai makanan yang seharusnya anda elakkan dari mengambil sebelum tidur:

--------(Kopi)
Kandungan kafein dalam kopi bukan hanya menyukarkan anda tidur tetapi juga kopi bersifat diuretic (selalu membuang air kecil). Apabila anda terjaga, secara automatic akan timbul keinginan untuk mengunyah. Kesannya, anda akan mengunyah makanan yang tidak sihat seperti kentang, biskut atau junk food.

--------(Coklat)

Walaupun coklat berfungsi untuk memberi rasa tenang tetapi coklat bukanlah makanan terbaik sebelum tidur. Kandungan gula akan cepat naik dan gula darah turun sehingga menimbulkan rasa lapar.

--------(Keju)
Elakkan mengambil keju sebelum tidur kerana keju memberikan gangguan terhadap perut. Selain itu, keju juga adalah makanan yang tinggi lemak, kalori dan boleh membuatkan badan anda semakin berisi.

--------(Makanan Pedas)
Pengambilan cili padi atau makanan pedas sebelum tidur mungkin boleh menyebabkan heartburn. Keadaan ini bukan membantu anda tidur lena sebaliknya membuatkan anda sukar tidur malam. Dalam tempoh ini, anda boleh menghabiskan masa dengan mencuci kenderaan, bersenam atau membersihkan bilik tidur.

--------(Kek, Aiskrim , Biskut)
Elakkan mengambil makanan ini kerana ini menyebabkan gula darah meningkat dan menambah tenaga. Carilah alternatif lain dengan mengambil buah-buahan segar.

--------(Burger)
Makanan ini akan menambahkan kalori dan lemak terutamanya di bahagian perut. Elakkan daripada mengambil makanan berlemak supaya tidur anda lebih lena dan segar apabila bangun pada waktu pagi.

--------(Biji-Bijian)
Meskipun kategori makanan ini mengandungi protein dan serat tetapi biji-bijian seperti kacang merah, kacang panjang atau kacang buncis tidak harus diambil sebelum tidur. Makanan ini boleh membuatkan perut anda tidak selesa sepanjang malam. Sebaliknya, ambillah makanan ini pada waktu tengahari atau petang.

--------(Soda)
Jangan terlalu banyak meminumnya terutama sebelum tidur. Pengambilan soda dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan masalah kesihatan seperti diabetes dan jantung.

--------(Kentang Goreng)
Ini adalah makanan paling buruk diambil sebelum tidur. Minyak dan lemaknya akan berkumpul di perut. Jika dibiarkan berterusan, kentang goreng akan meningkatkan kolestrol dan kegemukan. Gantikan dengan mengambil kacang badam atau biskut rendah garam.

So, pada wanita-wanita diluar sana yang pentingkan penampilan dan kesihatan tubuh badan sila ambil perhatian ye. Berat badan kita ni mudah je naik tapi nak turun, alahai..betapa susahnya..jadi sebelum makan tu beringat-ingat la ye..

NotaCantik : Syuhada Baharuddin

0 idea/komen ::